For blot en måned siden modtog en 21-årig mand fra Horsens en dom efter at have snydt flere ældre kvinder for store beløber. Online svindel er blevet et problem, der især går ud over de ældre borgere på tværs af landet. Det kan også mærkes i Horsens, men hvorfor er det især de ældre, der er i risiko?
Af Addie de Lamotte
Fem kvinder i 80’erne blev på fem dage i november 2022 snydt for et beløb over 100.000kr. . Svindleren var en 21-årig mand fra Horsens, og for blot en måned siden modtog han en dom. Svindel rettet mod ældre borgere, og især kvinder, er dog et udbredt fænomen på tværs af landet, men det mærkes også her i Horsens.
I 2023 oplevede politiet det højeste antal anmeldelser af it- relateret økonomisk kriminalitet, fortæller en rapport fra Nationalt Center for IT-Kriminalitet. Det drejer sig om anmeldelser af phishing og anden digital svindel. Sydøstjyllands Politikreds, som dækker Horsens, fik 2.487 af de anmeldelser.
En bror i Sverige
Karl Ove Hansen fra Horsens har også oplevet forsøg på phishing. Han er 80 år gammel, men han er ikke i tvivl, når han modtager mystiske opkald.
”Der var engang en der skrev til mig, at min bror stod i Sverige, og om jeg ikke kunne sende 5000, så han kunne komme videre. Jeg skrev bare ’find en anden at snyde i stedet for”, siger han og griner.
Han fortæller, at han selv bare sløjfer det, men at han har stor forståelse for, at det ikke nødvendigvis er tilfældet for de fleste 80-årige.
”Vi er nok de nemmeste at snyde, fordi vi simpelthen ikke kan følge med i al den nye teknologi, der dukker op. Det kan jeg heller ikke selv.”
Et brud på tilliden
Ifølge data fra Danmarks Statistik er det i 2023 især de ældre borgere, der er i høj risiko for brud på den digitale sikkerhed. Cirka 47 procent af de 80-89-årige mener, at de i mindre grad eller slet ikke har nok viden om it-sikkerhed. Det er noget, de er opmærksomme på og har fokus på i Arbejdernes Landsbank.
”Jeg tror, at det handler om at mange af svindlerne udvinder oplysninger ved at gøre de ældre kunder forvirrede, bange eller nervøse. De kommer jo fra en anden skole, hvor man havde større tillid til hinanden, og hvis en person sagde, at de var en bankmand eller en myndighed, så troede man på det.”
Fortæller Claus Harritz Høj, der arbejder med kundeservice og rådgivning hos Arbejdernes Landsbank. Banken modtager dagligt omtrent 50 til 75 opkald fra kunder, der har oplevet forsøg på svindel, og langt størstedelen af de kunder er ældre mennesker.
Selvom svindel rettet mod ældre er et alvorligt problem, er det ikke en problematik uden håb. Karl Ove Hansens oplevelse er et eksempel på, at opmærksomhed og sund skepsis kan være effektive forsvar mod de digitale trusler.